Broj motora i broj šasije su jedinstvene indetifikacione oznake svakog vozila i predstavljaju ključnu stavku za njihovo prepoznavanje i potvrdu legalnosti. 

U nastavku teksta pročitajte zbog čega su ove oznake važne, po čemu se razlikuju i kad je neophodno da se izvrše.

U čemu je razlika između broja motora i broja šasije?

Broj šasije ili stručnije rečeno indetifikacioni broj vozila je posebna serija slova i brojeva koji proizvođači automobila dodeljuju svakom modelu koji naprave. Ova oznaka služi da pruži jasno prepoznavanje svakog pojedinačnog vozila i njihovo poreklo i legalnost. Sem toga kroz proveru broja šasije se može otkriti istorija automobila, što znači servisi koji su rađeni kao i to da li je automobil učestvovao u saobraćajnim nezgodama

Broj šasije se u zavisnosti od proizvođača ali i modela vozila može nalaziti na različitim mestima, ali se najčešće može pronaći na košu, patosu, zaštitnom limu ispod šoferšajbne ili na okviru vrata.

Broj motora je oznaka koju svaki proizvođač utiskuje na motor vozila i uz pomoću kojeg se mogu proveriti njegove karakteristike. 

Uz pomoć broja motora mogu se proveriti:

  • Tip motora;
  • Snaga motora;
  • Ostali tehnički detalji koju su vezani baš za taj motor.

U slučaju da se sam motor mora izvaditi iz vozila i zameniti, motor koji se ugradi u automobil mora da ima nov broj.

Osnovna razlika između broja šasije i broja motora je u tome što se brojem šasije indetifikuje celo vozilo i to se koristi u administrativne i pravne svrhe, a broj motora služi za indetifikaciju i proveru samo motora kao dela koji se nalazi u vozilu.

Kako se radi utiskivanje broja motora i šasije i zašto su oni važni?

Utiskivanje broja motora je postupak laserskog ili mehaničkog dodavanja numerisanja indetifikacione oznake na blok motora. Ako je to moguće, odnosno ako ima dovoljno mesta ukucavanje broja motora se radi laserski, dok kada je to nemoguće, onda se radi mehanički ukucavanjem svakog broja na motoru ručno.

Broj motora se nalazi na bloku motora koji je čelični, pa se zato vremenom događa da dođe do korozije, mehaničkih ili fizičkih oštećenja usled čega se taj broj ne vidi. Ako se to dogodi automobil neće biti ispravan pa neće moći da prođe tehnički pregled i samim tim učestvuje u saobraćaju jer neće biti registrovan.

Broj šasije je poput broja motora važan za indetifikaciju vozila. Sam postupak utiskivanja je isti kao kod broja motora sa tom razlikom što je češće lasersko utiskivanje.

Broj šasije se iz istih razloga kao i broj motora vremenom može prestati da bude vidljiv, što znači da automobil ne može proći registraciju vozila.

Kako je moguće proveriti da li se broj motora vidi?

Proveru broja motora može da uradi sam vozač mada je sam postupak veoma komplikovan. Broj motora je u većini slučajeva na veoma nepristupačnom mestu prekriven uljem, prljavštinom i često korozijom pa čak i kad se zna gde se tačno nalazi, teško ga je pročitati. Zato je dosta češći slučaj da se tek kada automobil dođe na tehnički pregled primeti da se broj motora ne vidi. 

Šta se dešava ukoliko se prilikom tehničkog pregleda utvrdi da broj motora nije vidljiv?

U slučaju koji je za svakog vozača dosta neprijatan, da se prilikom tehničke kontrole vozila primeti da broj motora nije moguće pročitati, procedura je sledeća. Vlasniku vozila se izdaje izveštaj o ID oznaci i zahtev za utvrđivanje te oznake, sa čim je obavezno otići u policijsku stanicu koja se nalazi u mestu stanovanja i taj zahtev preda policijskim službenicima. Uz zahtev je potrebno dostaviti i:

  • Izveštaj o oznaci motora;
  • Zahtev za utvrđivanje ID oznake;
  • Sve uplatnice o plaćenim republičkim taksama i naknadama za utvrđivanje broja motora;
  • Očitana saobraćajna dozvola ili uverenje iz službene evidencije vozila kao dokaz o poreklu i vlasništvu automobila;
  • Slika oštećenja.

Tek nakon toga će se uraditi pregled i utvrditi da li je potrebno da se broj motora ponovo ukuca. Ukoliko stručna lica dođu do zaključka da to ipak nije potrebno, vozilo se vraća na tehnički pregled gde će u registracioni list biti upisan broj motora.

Kako je moguće proveriti da li se vidi broj šasije?

Broj šasije dosta je lakše videti nego broj motora jer je utisnut na vidljivim mestima kao što su gepek, stub na vratima, na patosu ili košu. Da li se on vidi ili ne, može da proveri auto mehaničar prilikom bilo kog servisa ili onda kada se automobil odveze na tehnički pregled.

Šta se dešava ukoliko se prilikom tehničkog pregleda utvrdi da broj šasije nije vidljiv?

Ako se desi da broj šasije prilikom tehničke kontrole vozila nije vidljiv, vlasnik automobila mora da prođe istu proceduru kao i kod broja motora. Na tehničkom pregledu se izdaje:

  • Izveštaj o ID vozila;
  • Zahtev za utvrđivanje ID vozila;
  • Slika oštećenog dela;
  • Očitana saobraćajna dozvola. 

Ukoliko imate poteškoća sa čitanjem broja šasije ili motora, obratite se proverenom auto-centru čije će vam stručno osoblje dati sva uputstva kako da najbrže rešite ovaj čest problem i neometano nastavite učešće u saobraćaju.