Više od 130 godina motocikli su simbol slobode, avanture i pobune.
Od ranih primeraka na parni pogon do najnovijih električnih modela, oni su pretrpeli značajne promene i napredak, oblikujući industriju i popularnu kulturu. Istorijski razvoj motocikala bio je veoma uzbudljiv, a dešavao se u korak sa drugim inovacijama koje su pratile 19. i 20. vek.
Ako vas zanimaju detalji o razvoju motora, nastavite da čitate, jer ćemo u narednim odeljcima dublje ući u njihovu istoriju, istražujući glavne prekretnice i napredak dvotočkaša koji su ih učinili ovakvim kakvi su danas.
Gledajući u budućnost, na kraju teksta možete čuti i na koji način industrija motocikala nastavlja da se razvija, sa novim tehnologijama i inovacijama koje će je oblikovati u godinama koje dolaze.
Nastanak prvog motocikla
U eri motocikala na električni pogon, gde su prodaja i otkup polovnih motora svakodnevna stvar, teško je zamisliti sam momenat nastanka ovog prevoznog sredstva.
Prvi oblici transporta na dva točka razvijeni su početkom 19. veka, sa draizinom i velocipedom. Ovo su bili drveni bicikli koje su pokretale noge vozača, a od njih se kasnije razvio motocikl.
Sredinom 19. Veka osmišljeni su prvi motocikli na parni pogon. Parni velociped Michael-Perreault, razvijen u Francuskoj 1860-ih, bio je jedan od najranijih primeraka, a imao je parnu mašinu postavljenu na drveni okvir.
Međutim, tek kasnih 1800-ih počeli su da se pojavljuju motocikli sa pogonom na gorivo, koje su osmislili nemački inženjeri Gotlib Dajmler i Vilhelm Majbah 1885. godine i time napravili prvi veliki iskorak ka motociklu kakvog danas poznajemo. Imao je jednocilindrični motor sa unutrašnjim sagorevanjem, postavljen na drveni okvir, sa maksimalnom brzinom od oko 15 km/h i sangom od pola konja. U ovo vreme su počeli da se pojavljuju i prvi zakoni o saobraćaju.
Na prelazu veka, motocikli ulaze u serijsku proizvodnju i postaju popularan način prevoza, sa proizvođačima kao što su Indian, Suzuki i Harley-Davidson. Zanimljivo je napomenuti da su oni tada počeli da predvode ovu industriju i do danas zadržali svoju popularnost.
Dalji razvoj ovog dvotočkaša
Tokom godina, motocikli su prošli kroz brojna tehnološka unapređenja koja su uveliko poboljšala njihovu brzinu, snagu i kontrolu prilikom vožnje.
Početkom 20. veka, dobili su višecilindrične motore, kao što je V-twin koji se koristi u Harley-Davidson motociklima. Ovo je omogućilo postizanje veće brzine i više snage.
Tridesetih godina prošlog veka razvijen je prvi potpuno zatvoreni motocikl, BMW R7. Ovo je označilo početak stila turing motocikala, koji je davao prednost udobnosti i praktičnosti.
Tokom 1960-ih i 70-ih, stil čopera je postao popularan, uz prilagođene motore sa dugim prednjim viljuškama i produženim okvirima. U poslednjim decenijama 20. veka, pojavili su se sportski motocikli, sa elegantnim dizajnom i motorima visokih performansi.
Motori i njihov kulturni značaj
Motocikli su takođe igrali značajnu ulogu u popularnoj kulturi i subkulturama.
Oni su ovekovečeni u kinematografiji, kroz filmove kao što su Easy Rider, The Wild One i Mad Max. Muzički žanrovi poput rokenrola i hevi metala takođe su prihvatili motocikle, te su oni postali jedan od simbola pobune i slobode.
Motociklistički klubovi, kao što su Hells Angels i The Outlaws, razvili su svoje jedinstvene kulture i kodekse ponašanja. Različite subkulture su se takođe razvile među ljubiteljima vožnje na dva točka, a njih i danas karakterišu specifičan stili oblačenja, način života i estetika.
Budućnost motocikala
Budućnost motocikala se čini svetlom, sa novim inovacijama i trendovima koji se pojavljuju veoma često.
Jedan od najuzbudljivijih događaja je porast električnih motocikala. Određene kompanije već proizvode električne modele, koji nude brojne prednosti u odnosu na motocikle na benzin, kao što su smanjene emisije i niži troškovi održavanja.
Pametna oprema za vožnju takođe postaje sve popularnija, uz kacige i jakne koje imaju ugrađene komunikacione sisteme, heads-up displeje i druge napredne funkcije. Ove tehnologije imaju potencijal da u velikoj meri poboljšaju bezbednost i udobnost vožnje motocikla.
Istorija motocikala je fascinantno putovanje koje traje od ranog 19. Veka.
Od ranih drvenih bicikala do najnovijih električnih i pametnih motocikala, oni su prošli brojne promene i inovacije koje su uticale na ovu industrijsku granu, ali joj i omogućile da zadrži svoju popularnost u burnim vremenima.
Motocikli na parni pogon i pogon na benzin iz 19. veka ustupili su mesto višecilindričnim motorima, turing motociklima, čoperima, kao i sportskim motociklima i tako napravili prekretnicu u evoluciji ovog prevoznog sredstva.
Ipak, uloga motocikala u popularnoj kulturi i društvu, sa raznim subkulturama i pokretima koji su se pojavili oko njih, presudno je uticala na njihov razvoj i popularnost koju imaju i dan danas.