Dijete (a mnogi će reći i načini ishrane, pa čak i života) koje sadrže malo ugljenih hidrata i visok nivo  masnoća u praksi znače da bi trebalo da potpuno smanjite količinu ugljenih hidrata koje unosite svakodnevno, a da ih zamenite zdravim mastima. Poslednjih godina Keto i LCHF dijeta postale su neverovatno popularne među ljudima koji pokušavaju da izgube nagomilane kilograme.

Dijeta sa malo ugljenih hidrata, LCHF (low carbs high fat) i njoj slična Keto dijeta, uključuju upotrebu ketona iz masti za energiju umesto glukoze, koja dolazi direktno iz ugljenih hidrata. Kada osoba koja krene sa ovakvim načinom ishrane značajno smanji ili ograniči količinu ugljenih hidrata koje unese u organizam u toku dana, to primorava telo da koristi zalihe masti kao gorivo, što može lako dovesti do gubitka kilograma.

Međutim, nauka se ne slaže uvek sa sigurnošću LCHF dijete, a iako neka istraživanja podržavaju njenu upotrebu kao pomoć raznim zdravstvenim problemima, druge studije navode da LCHF dijeta može biti itekako opasna.

Čitajte dalje kako biste saznali više o LCHF i Keto dijetama, kako ih započeti i jesu li sigurne po naše zdravstveno stanje.

Jedete masno, a gubite na težini – kako je to moguće?

Kako je moguće jesti masnu hranu, a gubiti na težini odgovor je koji je naučno dokazan i tu više nema dileme. Ukoliko želite da mršavite na keto ishrani, to je moguće postići ukoliko dođete u stanje ketoze. Ketoza je metaboličko stanje u kojem vaše telo kao glavni izvor goriva koristi masti i ketone, a ne glukozu (šećer), a glukoza se skladišti u jetri i oslobađa se po potrebi dajući nam energiju.

Međutim, nakon što je unos ugljenih hidrata izuzetno nizak tokom jednog do dva dana, ove zalihe glukoze se troše. Vaša jetra može da izvuče malo glukoze iz aminokiselina koje su u belančevinama koje unosite i taj proces poznat je kao glukoneogeneza, ali ta količina glukoze nije ni približno dovoljna da zadovolji potrebe vašeg mozga, što zahteva stalno snabdevanje novim “gorivom” u vidu unosa ugljenih hidrata.  Stanje ketoze vam može pružiti alternativni izvor te energije.

Kada ste u ketozi, to znači da vaše telo (jetra) proizvodi ketone, odnosno ketonska tela. Ako četiri sata pre spavanja ne jedemo i spavamo oko 8 sati, ujutru nivo ketona počinje da raste i to je potpuno prirodan proces kojim naša tela umesto glukoze počinju da troše masti i proizvode ketone kako bi obezbedili potrebnu energiju iz zaliha sala.

A kada unosimo pojačane masti umesto ugljenih hidrata, na taj način varamo našu jetru i ona se navikava da masti budu naš stalni izvor energije i počinje da koristi i one iz sopstvenih zaliha, što dovodi do mršavljenja. Jer – ketoni nastaju razlaganjem masnih kiselina, a masne kiseline nastaju razlaganjem triglicerida. Međutim, da bi vaš organizam zaista počeo da koristi sopstvene masti kao izvor energije, potrebno je da prođe 4 do 6 nedelja ketoze!

Da li je ketoza opasna?

Biti u ketozi je sigurno za većinu zdravih ljudi i, štaviše, može vam pružiti mnoge zdravstvene benefite, uključujući mršavljenje, optimalni nivo šećera u krvi i nivo insulina. Međutim, može potencijalno biti opasna za osobe koje imaju:

  • Dijabetes tipa 1;
  • Dijabetes tipa 2 na insulinu ili lekovima za dijabetes;
  • Visoki krvni pritisak;
  • Bolesti jetre, srca ili bubrega;
  • Takođe, ne savetuje se trudnicama i dojiljama kojima je potrebna izbalansirana ishrana.

Neželjeni efekti obično se dešavaju tokom prvih nekoliko dana od početka ketogene dijete i uključuju glavobolju, umor, nesmotrenost, razdražljivost, grčeve i zatvor. Oni su zajednički poznati kao “keto grip”, a mogu se otkloniti, između ostalog, dovoljnim unosom tečnosti i elektrolitima.

Zaključak

Stanja neželjenih efekata nisu opasna i prolazna su, ali je bolje pre same dijete konsultovati lekara, testirati se, a možda i najbolje – podvrgnuti se biorezonantnom dijagnostičkom pregledu, radi kompletne zdravstvene analize i sigurnosti. Iako nam ovakav način ishrane može rešiti probleme sa viškom kilograma, za zdrav i dug život je ključna izbalansirana ishrana koja uključuje i proteine i masti, ali i dobre ugljene hidrate.